Autor de numeroase cărţi şi studii de sociologie, sociologie-culturală, politologie şi eseuri de geopolitică spirituală, profesorul belgian dr. Francis Dessart, prieten al ţării noastre, este prezent în literatura de specialitate cu o strălucită lucrare, „RECONQUISTA – eseuri şi studii de geopolitică spirituală“. Apărută la Editura „Carpathia Press“, 2005, cartea, structurată în cinci capitole, o „Addenda“ şi „Documentar“, se constituie într-o analiză pertinentă şi la obiect a geopoliticii europene actuale, ‘privită din perspectiva instoriei şi a identităţii culturale a popoarelor.
De extracţie filosofică, dar având rădăcini în psihologia comunicării, relaţiilor internaţionale şi trans-culturale şi multă bibliografie de specialitate, cartea „Reconquista“, semnată de Francis Dessart ne descoperă un autor cu o capacitate de analist politic şi socio-cultural, care, asemenea unui chirurg, face incizii adânci şi curajoase în fenomenele politice ale Europei actuale. Printr-o investigaţie hermeneutică şi profundă a originii globalizârii în spectrul ontologic al dezvoltării societăţilor Est-Vest şi, prin reflex, al fiinţei omeneşti, depozitarul inestimabil al tradiţiilor culturale şi religioase, autorul reuşeşte să panoramizeze viitorul Europei prin prisma „Dublei măsuri“ a politicii europene.
În „Postfaţă“, Artur Silvestri îl caracterizează pe autor ca „un doctrinar al „viului“, un spirit integrator de o întocmire stranie azi, ca şi ieri. înţeles, mai cu seamă, în mediile savante, el va fi mâine socotit ceea ce este, adică un profet al Noii Umanităţi“.
Din această perspectivă, vom analiza pe scurt această lucrare în care descoperim poziţia „Gaullistă“ asupra istoriei, pe care o evidenţiază şi Jacques Dauer, preşedintele „Academiei du Gaullisme“, ce îl face pe autorul cărţii să atragă atenţia asupra faptului că, „pierzând cunoaşterea ontologică a fiinţei, ajungem la materialismul posesiei“.
Fiind un om al „culturilor desfăşurate“ (Abdelkader Rahmani) reînvie o veche procedură patristică, aceea a speculaţiei perspectivei istoriei, de factură nominalist-politic, prin care repune într-o nouă „aură“ PROIECŢIA globalizârii şi semantica culturilor afectate, în măsura în care acestea pot avea o relevanţă de supravieţuire, pot lumina din interior statutul spiritual-metafizic al existenţei în condiţiile aderării la Uniunea Europeană „care se aseamănă din ce în ce mai mult cu o vastă birocraţie castratoare“. Autorul surprinde flagranta dintre interesele geo-politice americano-atlantice şi islamisti prin analiza incisivă a intervenţiilor din Bosnia în comparaţie cu cele din Cecenia. Poziţia autorului în care se spune „că Europa de Est a fost mai puţin rusificată (mult mai puţin), decât este americanizată Europa occidentală“, o face de pe poziţia celui care nu a cunoscut „durerea de sub cizma sovietelor“. „Forţa bipolarităţii est-vest nu pare să mai aibă nici o realitate sau semnificaţie intrinsecă, deoarece despărţirea nu mai există“, însă această delimitare este, acum, percepută prin gradul de civilizaţie. Statele aflate sub „cizma rusească“, timp de 50 de ani, au mult de recuperat. Însă, există la români un proverb: „Orice rău este spre bine“, binele putem să-l evidenţiem, în faptul că tradiţiile culturale şi specificul naţional nu au dispărut, s-au păstrat „în subconştienţa colectivă“. Oare sub tăvălugul Europei Unite ele vor rezista? lată întrebarea care-l frământă pe autor.
Descoperim în evantaiul analitic făcut de Francis Dessart şi o hermeneutică heideggeriană, conlucrarea dintre om (ca fiinţă) şi limbaj, ca purtător al elementelor tradiţionale ale unui popor, fiindcă „organizarea europeană face din ce în ce mai necesară crearea unui spaţiu comun al ortodoxiei, care să permită ortodocşilor să aibă un cuvânt de spus în domeniul ce tine mai puţin de credinţă şi doctrină (…)“.
În capitolul „Pentru ce să de-spiritualizăm Europa? Civilizaţia europeană şi culturile populare“ găsim elemente hermeneutice pe care Ie-a folosit şi Constantin Noica în „Sentimentul românesc al fiinţei“, dovadă că profesorul belgian este un bun cunoscător al culturii şi tradiţiilor poporului român.
Traducerea critică a obiectului cărţii ar consta în descoperirea acelei rostiri esenţiale, prin care omul există, se întemeiază şi se dezvăluie, totodată, prin comunitatea în care s-a dezvoltat istoriceşte, iar „minorităţile ar trebui să-şi amintească de faptul că au datoria de a respecta majoritatea, respectul netrebuind să fie în sens unic“, fiindcă esenţa gândirii se leagă de noimă, memorie si recunoaştere.
Proiectul „Reconquista“ este o analiză profundă „a ce-a fost şi ce ne aşteaptă“, o sinteză socio-politică, istorică şi culturală care, prin etimologie, comparaţii, previziuni şi spiritualizare a cuvântului „va fi mâine socotit drept ceea ce este“ (Artur Silvestri), adică o „biblie“, mai ales, a viitorului imprevizibil.
AL. FLORIN ŢENE